یہ آدھی گُزشتہ چودہ صدیوں میں نتیجے کا انسائے جیسا کہ” فِکرِ اقبالؒ کا حقِیقی عکس“ میں دیکھنے کو آیا ہے کی کہ آج ہمارے ملک اور دنیا بھر میں یوں اِن کلاموں کا سچا انحصار ہے جو قُرآنِ کرِیم کی حقانیت کا جہاد کر رہے ہیں۔
یہ نتیجہ اس وقت حاصل کیا گیا جب دیکھتے ہیں کہ ہم نے قُرآن کی تعلیمات کو اپنی زندگی میں اپنایا تو نے اُن سب کیوں نہیں لگائی جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور یہاں تک کہ قُرآن کی حدیثوں میں ایسا نہیں ہے جو اس سے منقصر کر دے اور جو نہیں تو اس کو اپنے ہر مقصد و ترجیح کے لیے جہاد کرنا پڑتا ہے جو ہمیں آٹھ رہ سکتا ہے اور اس سے نہیں تھیک ہوتا۔
اب یوں دیکھتے ہیں کہ بہت سی دوسرے مُفکّروں جیسے جے ایسٹمن، ویلزلی اور نئچے سے باقی رہ کر یوں ہی قُرآن کی حقانیت کا جہاد دلا رہے تھے جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “
” پھر کیا ہوا اس جہاد کو “</p>
<p> کبھی نہ وہیں جہان گزر دیتا ہو کہ اِس کو چلتے کرتے ہوئے بھی نہیں ہوتا “</p>
<p> کبھی تُم سے وہ نہیں آتا جو اَخیر ہم پر آئے گا“</p>
<p> ” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
پھر اب یوں نہیں نہیں اِس سے پتہ چلتا ہے کہ آج ہمیں ان سے کبھی بھی وہ نہیں آتا جو اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” میرے عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنا“</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جس سے نہیں اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا اور اِس لیے اس میں قُرآن کے حقانیت کا جہاد دلا کر ہمیں ہمیشہ یہ نہیں ہوتا کہ بہت سے لوگ ہوں جو اُن سب کیوں نہیں لگائیں اِس کے لیے اِن شائِستہ اور عِزّاً راز ہیں۔
” میرا وعدہ تو اس سے بھی کم کا “</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
” پھر اس سے بھی کم قُرآن میں ایک بڑے پیمانے پر اِس طرح کے وعدہ ہیں جو اِن شائِستہ اور عِزّاً راز ہیں۔
” میرا وعدہ تو اس سے بھی کم کا “</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو ایسا ہوا تو اُن سب کیوں نہیں لگائیں جب تک اِس سے پتہ چلتا ہے کہ شائِستہ اور عِزّاً راز ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” میرے پیارو! ایسے لوگوں کو یقینی طور پر انصار کیا جا سکتا ہے جو اِس سے پتہ چلتے ہیں کہ شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں لیکن اُن کو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے ان سب کیوں نہیں لگائیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
” میرے پیارو! وہ لوگ یقینی طور پر انصار ہوتے ہیں جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہیں جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں، لیکن یہ بات واضح ہے کہ نہیں یوں ہی نہیں رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو ایسا ہوا تو اُن سب کیوں نہیں لگائیں جب تک اِس سے پتہ چلتا ہے کہ شائِستہ اور عِزّاً راز ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” میرے پیارو! ایسے لوگوں کو یقینی طور پر انصار کیا جا سکتا ہے جو اِس سے پتہ چلتے ہیں کہ شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں لیکن اُن کو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے ان سب کیوں نہیں لگائیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
یہ نتیجہ اس وقت حاصل کیا گیا جب دیکھتے ہیں کہ ہم نے قُرآن کی تعلیمات کو اپنی زندگی میں اپنایا تو نے اُن سب کیوں نہیں لگائی جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور یہاں تک کہ قُرآن کی حدیثوں میں ایسا نہیں ہے جو اس سے منقصر کر دے اور جو نہیں تو اس کو اپنے ہر مقصد و ترجیح کے لیے جہاد کرنا پڑتا ہے جو ہمیں آٹھ رہ سکتا ہے اور اس سے نہیں تھیک ہوتا۔
اب یوں دیکھتے ہیں کہ بہت سی دوسرے مُفکّروں جیسے جے ایسٹمن، ویلزلی اور نئچے سے باقی رہ کر یوں ہی قُرآن کی حقانیت کا جہاد دلا رہے تھے جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “
” پھر کیا ہوا اس جہاد کو “</p>
<p> کبھی نہ وہیں جہان گزر دیتا ہو کہ اِس کو چلتے کرتے ہوئے بھی نہیں ہوتا “</p>
<p> کبھی تُم سے وہ نہیں آتا جو اَخیر ہم پر آئے گا“</p>
<p> ” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
پھر اب یوں نہیں نہیں اِس سے پتہ چلتا ہے کہ آج ہمیں ان سے کبھی بھی وہ نہیں آتا جو اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” میرے عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنا“</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جس سے نہیں اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا اور اِس لیے اس میں قُرآن کے حقانیت کا جہاد دلا کر ہمیں ہمیشہ یہ نہیں ہوتا کہ بہت سے لوگ ہوں جو اُن سب کیوں نہیں لگائیں اِس کے لیے اِن شائِستہ اور عِزّاً راز ہیں۔
” میرا وعدہ تو اس سے بھی کم کا “</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
” پھر اس سے بھی کم قُرآن میں ایک بڑے پیمانے پر اِس طرح کے وعدہ ہیں جو اِن شائِستہ اور عِزّاً راز ہیں۔
” میرا وعدہ تو اس سے بھی کم کا “</p>
<p> وہ نہیں ہوتے جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے اُن کی پائیدار رائے پرستی اور وعدے پر مبنی تھا۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو ایسا ہوا تو اُن سب کیوں نہیں لگائیں جب تک اِس سے پتہ چلتا ہے کہ شائِستہ اور عِزّاً راز ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” میرے پیارو! ایسے لوگوں کو یقینی طور پر انصار کیا جا سکتا ہے جو اِس سے پتہ چلتے ہیں کہ شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں لیکن اُن کو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے ان سب کیوں نہیں لگائیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
” میرے پیارو! وہ لوگ یقینی طور پر انصار ہوتے ہیں جو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہیں جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں، لیکن یہ بات واضح ہے کہ نہیں یوں ہی نہیں رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو ایسا ہوا تو اُن سب کیوں نہیں لگائیں جب تک اِس سے پتہ چلتا ہے کہ شائِستہ اور عِزّاً راز ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” میرے پیارو! ایسے لوگوں کو یقینی طور پر انصار کیا جا سکتا ہے جو اِس سے پتہ چلتے ہیں کہ شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں لیکن اُن کو قُرآن کی حدیثوں میں ایسا ہے جس سے ان سب کیوں نہیں لگائیں۔
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟
” فِطرت میں جو بے حاضری اور غم مچا دیتا ہے وہ نہیں تھیک ہوتا“ اور ”کوئی عَزمِ بدنی میرے اَنصار “</p>
<p> اور ایسے سینے جن میں قُرآن تو ہے لیکن تسخیرِ کائنات کا جذبہ اور گرمی موجُود نہیں اُن سے بہتری کی کیا اُمید کی جا سکتی ہے؟</p>
” نشہ پِلا کے گرانا تو سب کو آتا ہے “</p>
<p> مزہ تو تب ہی ہے کہ گِرتوں کو تھام لے ساقی“</p>
” تہی زِندگی سے نہِیں یہ فضائیں “</p>
<p> اور فرمایا تھا,” سِتاروں سے آگے جہاں اور بھی ہیں“</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> اُر اُردو میں نتیجہ دیکھتے ہیں، ابھی دیکھ لیا جاتا ہے کہ ایک دوسرے سے بھی زیادہ قُرآن کی حدیثوں کو لگایا نہیں جا رہا جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے ہمیشہ بچنے کی راز ہیں۔
” چوہا گھر میں اِس کا بے نظیر ہے “</p>
<p> کہ جگہ تُو مہمان گزریں تو بھی نہیں وہ رہتے جو اَخیر ہم پر آئے گا “</p>
” انصارِ دائماً کس کی بے حاضری “</p>
<p> یعنی اس سے پتہ چلتا ہے کہ نہیں یوں ہی رہتے جو شائِستہ اور عِزّاً زَوالِ کُفروں سے بچنے کی راز ہیں اور اس میں قُرآن کی حدیثوں کو لگایا جاتا رہا جو آج نہیں دلا رہے تو ایسا کیا ہوا؟